SØK

Søk
Close this search box.

IDRETTER

SØK

Søk
Close this search box.

lagleder-guide

introduksjon

Lagledere er en viktig ressurs i både barne- og ungdomsfotballen. Rollene er litt ulike mellom barne- og ungdomsfotballen men hovedformålet er å legge til rette for aktivitet for spillerne. I denne guiden vil alt som man trenger som lagledere være tilgjengelig og klargjøre hva som forventes fra klubbens sin side. 

lagledere i barnefotballen

I barnefotballen er lagleder-rollen mer omfattende enn for ungdomsfotballen. Her har man ansvar for å lede treninger og aktivitet som arrangeres gjennom laget man er ansvarlig for. 

Vi ser at flere deler på ansvaret og fordeler seg i ulike ansvarsområder, hvor noen tar seg av det administrative og andre tar på seg trener-rollen. Under er alle oppgavene som skal gjennomføres av de ansvarlige på alle lag i barnefotballen samt hva vi krever av våre frivillige i barnefotballen. 

oppgaver

krav

lagledere i ungdomsfotballen

I ungdomsfotballen så blir laglederrollen kun administrativ og en rolle som skal bistå trener. Vi refererer til lagledere som kontaktperson både i vårt medlemssystem og i FIKS. Det er opp til trener og lagleder å bestemme om det er noen andre oppgaver som lagleder skal hjelpe til med.

oppgaver

krav

lagkasser

Fotballavdelingen opererer med lagkasser for å styre lagsøkonomi og finansiere de ulike behovene hvert lag har. Det er ikke lov med private bankkonti som lagkasse i idrettslag og all økonomi skal bokføres i klubbens regnskap. 

Lagkassen er et tiltak for å finansiere egne aktiviteter som treningskamper, cuper, treningsleirer, sosiale aktiviteter også videre. 

Det er administrativ leder som administrerer lagkassene og bistår valgt kasserer til utbetalinger, innbetalinger etc. Dersom ingen valgt kasserer er det lagleder som regnes som ansvarlig for lagkassen. 

Alt som går inn og ut av lagkassen skal bilagsføres etter regnskapens lover (dokumentert og med kvitteringer). 

Alle bilag skal sendes til administrativ leder med kvitteringer. Fotballavdelingens felleskonto er 6005.06.90485

I e-posten så skal det stå lagkassenummer. Lagkassenummeret regnes ut ved følgende formel: 

Første siffer: 1 for guttelag og 2 for jentelag

Andre og tredje siffer: de to siste siffer i årskullet for laget

Fjerde siffer: 0

Femte siffer: 0 for hele årgangen, 1 for treningsgruppe 1, 2 for treningsgruppe 2 osv. 

Eksempel: G2009-1 = 10901, J2011-2 = 21102

Innbetalinger til lagkassen skal skje via medlemssystemet Rubic og koordineres med administrativ leder. 

Utbetalinger og refusjoner skjer via administrativ leder skal dokumenteres via dokumentet under sammen med kvitteringer. 

Utlegg – LAGSKASSE.xlsx

andre utlegg

Alle utlegg på vegne av fotballavdelingen skal på forhånd være klarert av administrativ leder i fotballavdelingen.

Skjemaet «Utlegg – refusjon mal» skal benyttes. Her skal fullt navn og kontonummer påføres. (tips: Legg dette inn i skjemaet og lagre skjemaet på egen pc for bruk senere)

Utleggene skal spesifiseres på skjemaet, og skjemaet skal signeres før det leveres til administrativ leder for utbetaling av utleggene.

Kvitteringer festes på eget A4-ark, påføres vedleggsnummer og legges ved dette skjemaet.

Utlegg – refusjon mal.xlsx

Dommere

Dommere i ungdomsfotballen blir hovedsakelig satt opp av kretsen bortsett fra noen lavere divisjoner og 7er-kamper. 

I barnefotballen og unntakene i ungdomsfotballen så setter klubben opp våre klubbdommere til å dømme kampene. Her er det opp til lagleder å koordinere med dommer i forkant og gi beskjed om eventuelle endringer i kampene. Klubbdommerne blir satt opp av dommer-koordinator og fordeles avhengig av hvilken kvalifisering de har. 

Dersom man har treningskamper og ønsker å benytte klubbdommere så tas kontakt med dommer-ansvarlig.  

utstyr

Basis-utstyr som fotballer, vester og kjegler dekkes av klubben via treningsavgift. Lagene må være registrert i Rubic og ha alle sine spillere registrert i medlemssystemet for at utstyr skal deles ut. 

Vi bestiller alt av utstyr via vår samarbeidspartner Torshov Sport. 

JOBBE MED EN LØSNING

 

REGLEMENT BARNEFOTBALL

I barnefotballen så endres banestørrelse og regler seg etter alder. Alle som leder lag i kamp skal ha lest gjennom reglene, størrelser og regler for utstyr før kampens start og hjelpe dommer med å veilede sine spillere til å følge spillereglene.

Spillereglene er beskrevet av NFF og siden er vist under. 

banebooking og treningstider

Banebooking og treningstidene settes via en av de ansatte i klubben. Det er alltid høyt trykk på banene så ved henvendelser setter vi pris på om man har sjekket tider i forkant. 

I barnefotballen har kullene i utgangspunktet treningstider samtidig på tvers av hele kullet og prøver å finne den dagen hvor færrest av lagene har kamper. 

Henvendelser om treningstider og banebooking i barnefotballen sendes til vilde.ringstad@heming.no

Henvendelser om treningstider og banebooking i ungdomsfotballen sendes til fredrik.klund@heming.no

booking av lokaler på heming

Alt av anlegg utenom fotballbanene administreres av Heming IL. Her må man ta kontakt med kontoret@heming.no for å utnytte lokalene vi har på huset og for å legge inn en avtale. 

gymsaltider

Gymsaltidene på Hemingbanen administreres av Heming IL og kontoret@heming.no må kontaktes for å kunne booke tider her. 

Igjennom vinteren så får vi noen gymsaltider på diverse skoler i nærområdet som skal fordeles i barnefotballen. Her må barnefotball-ansvarlig kontaktes rundt å få tider gjennom vintersesongen. 

politiattest

Alle som er involvert som lagleder og trener i klubben må ha gyldig politiattest i henhold til NIFs lover. Dette styres av Gudrun Ræder Haakonsen ved kontoret@heming.no

Bakgrunnen for politiattester står nærmere under Heming IL sine sider

trenertøy

Heming Fotball har alt trenertøy i svarte farger. Dette er ikke et krav men en fin måte å skille trenere og spillere på. Bestilling av alt utstyr skjer via vår samarbeidspartner Torshov Sport hvor de har en klubbkolleksjon som beskriver alt tøyet man kan bestille med Heming Fotball sitt design.