SØK

Søk
Close this search box.

IDRETTER

SØK

Søk
Close this search box.

sportsplan

14-16 år

organisering

Treningsgrupper

Roller rundt hvert lag/gruppe: Trener, Foreldrekontakt

treningstilbud

Treningsgruppe 1: 4 økter i uken

Treningsgruppe 2: 3-4 økter i uken

Treningsgruppe 3: 1-3 økter i uken

Antall økter avhenger fra kull til kull

kamptilbud

Seriespill 11er

Lokale cuper

Regionale cuper

Nasjonale og internasjonale cuper

Kjennetegn på spiller

Spillerne er nå i forskjellige stadier i puberteten. Når det gjelder vekst og modning vil det være store individuelle forskjeller. 

Læringsmål

Trene for å lære/utvikle

Her skal spillerne lære når man bruker de tekniske ferdighetene i ulike faser og situasjoner i spillet. Fokuset vil i større og større grad ut i uvtiklingsløpet bli rettet mot spiller og valg/handlingsvalg ut i fra spillsituasjon.

Spillfaser

Angrep:

Bredde, dybde, bevegelse foran ballfører

Identifisere rom og overtall

Forsvar:

Press, sikring, balanse

Avstand i og mellom ledd

Overgang til angrep: 

Kontre/bearbeide: 

1: Du vinner ball, kan u angripe/score

2: Kan du spille ut av press / til noen som kan spille ut av press

Bearbeide

Overgang til forsvar:

Press på ballfører, konsentrere rundt

Samle laget bak ball

Den gode økta

Samle spillerne før treningen starter

Del 1 (15-30 min): Motorisk oppvarming med og uten ball (med ball 1v1-3v3 og overtall)

Del 2 (30-40 min): Teknisk trening i gruppe med fokus på valg i spillkontekst. 3v3-9v9 og overtall

Del 3 (20-30 min): Spill (3v3-11v11)

Totalt: 1,5 time

utviklingsmål

Under finner dere konkrete mål og vurderinger som spillere i denne alderen skal øve på. Alt som er i uthevet skrift er nytt for denne aldersgruppen. Målene er delt inn i 4 kategorier: teknisk, taktisk, fysisk og mentale ferdigheter.

teknisk

Føring / dribling / finter


Finterepertoar
Tempo inn til finte
Timing på finte
Fart ut av finte

Førstetouch

Mottak med begge føtter
Medtak med begge føtter
Kropsstilling

Pasnings-repertorar

Innsidepasning
Krafttilpasning
Halvtliggende vrist
Langpasning

Avslutnings-repertoar

Skudd med vrist begge føtter
Skudd med innsiden begge føtter
Heading
Valg av avslutningstekniskk

Vinne ballen

Store steg - Små steg - Surfe
Inn med kropp
Takle med "riktig fot"

taktisk

Frispilling / Bearbeiding


Individuelt:
Valg med ball: spille vs føre
Spille av press
Relasjonelt:
Bredde - dybde - bevegelse (bak, mellom og på utstiden av motstander)
Identifisere rom/overtall

Skape målsjanse

Individuelt:
Valg med ball: skyte vs drible vs spille
Relasjonelt:
Bredde - dybde - bevegelse (bak. mellom og på utsiden av motstander)
Identifisere rom/overtall
Tempoveksling

Press-spill: Vinne ballen

Individuelt:
Førsteforsvarer - press på ballfører (når og hvordan presse)
Andreforsvarer - sikre bak presspiller + klar til å presse
Tredjeforsvarer - balanse (kontroll på viktig rom)
Relasjonelt:
Avstander i ledd: stenge pasningslinjer mellom spillere
Avstander mellom ledd: komprimere / pumpe / falle

Hindre scoring

Press - press på ballfører
Sikring - sikre bak presspiller / beskytte målet + klar til å presse
Beskytte - beskytte / dekke foran eget mål

Kamp om ballen

Presse
Overtall rundt ballen

Overgang

Forsvar til angrep
Kontre vs bearbeide
Spille av press

Overgang

Angrep til forsvar
Gjenvinningspress vs falle

Balanse / offensiv markering

Overtall i bakre ledd
Smale bak ballen

fysisk

Koordinasjon og motorikk


Arm - fot koordinasjon
Balanse/stabilitet

Hurtighet / spenst

Reaksjon
Frekvens/Steglengde
Armbruk
Akselerasjon
Toppfart

Styrketrening


Kjernemuskulatur
Plyometrisk styrketrening
Maksimal styrketrening

Utholdenhet

Anaerob utholdenhet
Aerob utholdenhet

Skadeforebyggende

Utføres gjennom trener via lagsaktivitet og egne oplegg

mentalt

Konsentrasjon

Evne til å jobbe med arbeidsoppgaver over tid
Evne til å fokusere på det man får gjort noe med

Motivasjon

Klare å se det man lykkes med
Vinnermentalitet

Reaksjon

Raskt reagere på spillsituasjoner

Samarbeid

Hva er best for laget?
Samspill i gruppe
Samspill i lag

Kommunikasjon

Gi og ta tilbakemeldinger
Kommunikasjon i gruppe
Kommuikasjon i lag

Persepsjon

Løfte blikket opp fra ballen
Se medspillere
Se motspillere
Se rom
Innhente informasjon
Innhente inntrykk

Inhibition

Evne til å endre avgjørelse
Ha plan A og B

Selvstendighet

Evne til å alltid yte maks
Ta ansvar for deg selv - melde forfall til trening selv
Jobbe med egne utviklingsmål
Vurdere egen prestasjon under og etter kamp/trening
Mot: tørre å prøve/feile

Spennings-regulering

Være klar for å lære i både trening og kamp
Spille "kampen" og ikke anledningen