sverrewk 2018-04-26 11:29:08

Trening i sommerferien for 08-10 åringer

For de yngste er det viktigste tipset jeg kan komme med å være i jevnlig bevegelse og aktivitet så mye som dere orker. Her er det om å gjøre å bli glad i å være i bevegelse og dermed ha det gøy med trening og aktivitet. Aktiviteter som er morsomme og som er enkle å mestre er å anbefale, løping, fjellturer, sykling, ballspill, svømming osv. I sommerferien bør man tenke variert og det er ikke nødvendig å fokusere på skitrening, vi begynner skitrening når snøen faller. Være med i noen konkurranser kan være gøy for noen, eller bare utfordre søsken eller foreldre i dueller i forskjellige aktiviteter. Hvilken bevegelsesform man gjennomfører er ikke så farlig, så lenge man er i bevegelse og har det gøy og bruker hele kroppen.

 

Hvis vi ser litt mer detaljert på det handler det om å finne ut hvordan man kan være mest mulig i aktivitet, samtidig som man har det moro. En sommerferie vil for mange kanskje se slik ut:

- En uke i fjellet, gå turer, fjelltopper, lange dager ute i naturen (dette er veldig bra trening og supert for barna)

- En uke med skikkelig ferie (slappe av, bade, svømme, surfe, vannski osv)

- En eller to uker med sommerskiskole, aktivitetsskole, basisskole eller liknende (heming arrangerer en sånn skole for eksempel, både i starten og slutten av ferien)

- En uke med variert aktivitet, gjøre de tingene man liker best, gjerne sammen med venner eller familie (fotball, tennis, rulleski, løping, sykling, volleyball, svømming, triathlon +++)

 

Hvis man får til dette ligger man veldig godt an, og jeg regner med at barna gleder seg til skitreningen starter igjen etter sommeren og til vinteren.

MEN, vi ønsker at alle barn i denne alderen skal drive flere idretter samtidig som langrenn, det er for tidlig å velge ut bare en idrett nå.

sverrewk 2018-04-26 11:39:02

Trening i sommerferien for 11-12år

Det viktigste fokusområdet i sommertreningen er å holde seg i jevn aktivitet stort sett hele sommeren, gjerne på måter som gir utholdenhetseffekt. Anbefalingene i forhold til trening er derfor å gjøre det som er enkelt og morsomt, slik at man får en positiv opplevelse og motivasjon til å fortsette. Av sommertrening vil typiske fine treningstyper være: lange spennende fjellturer, padling/roing, orienteringsløp, sykkelturer (da kanskje i hovedsak terrengsykling) o.l. Rulleski kan gjerne benyttes om man synes det er gøy, da med fokus på balanse og tyngdeoverføring (teknikk og trygghet), eller styrkestaking. Av hardtrening vil i hovedsak det å delta i konkurranser være nok, uansett idrett. Styrketrening kan være smart å gjøre litt av, og det å ta noen push-ups, hang-ups, sit-ups o.l. hver/annenhver kveld før middag er noe som tar lite tid og som er fint og enkelt. Hvis dere ønsker å få litt mer konkret hjelp om hva som er smart å trene i ferien, ta kontakt med hovedtrener for gruppen deres for å få noen mer personlige tips.

 

Selve treningen burde være lystbetont og man kan ta dag for dag i forhold til hva man vil gjøre, men det kan allikevel være lurt å legge en liten plan for hver uke så man vet hva man har muligheten til å gjøre. 

 

Et litt mer detaljert oppsett vil se slik ut:

- Det vil være veldig moro å være med på en sommerskiskole, evt en basisskole eller begge deler (Heming har bassiskole i starten og slutten av ferien, og det finnes mange sommerskiskoler). Prøv å få til en uke i ferien med dette, kanskje to.

- En uke i ferien bør være ferie (man slapper av, gjør det som faller inn, ikke tenke så mye, men være i aktivitet likevel)

- En uke på fjelltur eller sykkeltur er veldig bra trening og anbefales, hvor man er ute hele dagen og er mye i bevegelse (ikke noe problem at det går i veldig rolig tempo)

- En til to uker hvor man prøver å være i variert aktivitet (her kan det være lurt å øve litt på rulleski som man lærte før sommeren)

 

Kos dere med masse aktivitet i ferien og driv med masse forskjellig, all trening er god trening.

HUSK, det er tidlig å velge idrett allerede nå, så vi ønsker at dere driver flere forskjellige idretter fortsatt.

sverrewk 2018-04-26 11:46:23

Trening i sommerferien for 13-14år

 

Treningsprinsipper 

Sommertrening for ungdom er viktig, rett og slett fordi jevnlig aktivitet er viktig. Det er allikevel ikke nødvendig å systematisere treningen i stor grad. Det viktigste er å holde seg i aktivitet og ikke minst variere treningen. Bruk gjerne sommertreningsperioden til å konkurrere i andre idretter eller prøve nye ting. Jeg vil anbefale idretter og aktiviteter med utholdenhetspreg. Konkurransetrening er smart fordi dere da blir vant med og gjerne glad i å konkurrere. I tillegg får dere gode hardøkter.

Treningsoppsett

Når det gjelder et oppsett på trening så kan dere ha en grunnplan for hvordan en treningsuke skal se ut. Jeg vil anbefale alle å ha en langtur på 1.30-2t. hver uke, gjerne som løping. I tillegg er det smart å trene en økt med basisstyrke for mage/rygg/stabilisering. I tillegg kan dere ha et par økter med høy intensitet i uken. Ut fra dette kan dere variere ukene etter hvordan det passer å trene. En uke kan dere ha flere hardøkter, en annen uke en langtur til, enkelte uker kan man slappe litt mer av. En treningsuke kan ha 3-6 planlagte treningsøkter, hvor dere varierer etter muligheter og hva dere har lyst til. Vær gjerne i aktivitet i tillegg til dette.

Rulleskitrening

Rulleski er det vel en del som tenker på i denne alderen. Det viktigste med rulleski er at det kan være god grunnteknisk skitrening. Derfor kan det være smart å gå jevnlig på rulleski for å trene teknikk. Vi prøver å ha mye teknikk og øvelser på treningene på rulleski før sommeren som man kan trene videre på i ferien. Dere kan også bruke rulleski som spesifikk styrketrening, ved staking og skøyting uten staver. Det er nok med en-to økter i uka, og gjerne ha en gradvis økning etter ferdigheter og alder. Det er ikke nødvendig med masse utstyr. Det holder med et par rulleski man kan stake og skøyte på. Man må også huske å bytte pigger på vinterstavene slik at de tåler asfalten bedre (vinterpigger har ofte mykere og lengre spiss som brekker eller slites veldig fort på asfalt).

Sommerskiskole

Vi anbefaler alle som liker langrenn å bli med på en sommerskiskole i sommerferien. Dette gir veldig bra trening, samtidig som det er veldig morsomt. Man er sammen med venner på samme alder som liker det samme og for holdt på med mange morsomme aktiviteter. Det går også an å bli med på allidrettsskoler med mye variasjon (HEMING arrangerer basisskole i starten og slutten av ferien)